بلاگ

انواع نمک و نحوه استفاده از آنها

نمک برای مدت زمان بسیار طولانی در سراسر جهان به عنوان یک چاشنی آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخچه استفاده از نمک به 6000 سال قبل از میلاد در رومانی برمی گردد. یک مسیر قرون وسطایی 62 مایلی به نام مسیر قدیمی نمک در سراسر آلمان امتداد دارد، جایی که تجارت نمک به یک امپراتوری تبدیل شد. برخی از مکان ‌های استخراج نمک نیز برای قرن‌ ها مورد بهره برداری قرار گرفته‌ اند و اخیراً انواع مختلف نمک محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

امروزه خرید نمک از گذشته حساس تر شده است. قیمت های مختلف، بافت ها و رنگین کمانی از رنگ ها نمک های تخصصی را از نمک معمولی متمایز می کند. اما چگونه این نمک های تخصصی در مقایسه با نمک معمولی متمایز می شوند؟

نمکی که تا دمای 1200 درجه فارنهایت و به شدت گرم می‌ شود، بسیاری از ترکیبات مفید را از دست می‌ دهد، زیرا با افزودنی ‌های موجود برای آب ‌پاشی بهتر نیز سفید می ‌شود. برخی از کارشناسان همچنین ادعا می کنند که این نمک بسیار تصفیه شده و استفاده از آن با بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با سدیم مرتبط است. جالب است بدانید ماده “ید” که در حال حاضر به نمک های خوراکی اضافه می ‌شود، به طور طبیعی در نمک ‌های مخصوص وجود دارد. دانستن این مسئله یکی از مزیت ‌های آزمایش انواع مختلف نمک است.

 

1. Sea Salt یا نمک دریا

نمک دریا از اقیانوس می آید و حاوی ید طبیعی است، البته نه به اندازه نمک یددار! با این حال، کمتر تصفیه شده است و در هر دو نوع آسیاب درشت و ریز موجود است. این ماده از طریق فرآیندهای تبخیر دریاچه‌ های آب نمک یا اقیانوس ‌ها ساخته می‌ شود و مواد معدنی کمیاب از جمله کلسیم، منیزیم و پتاسیم را در خود حفظ می ‌کند.
کریستال های نمک دریا بسیار بزرگتر از نمک خوراکی تصفیه شده هستند. به این نکته توجه داشته باشید که نمک یددار معمولی را در دستورالعمل ها جایگزین کنید و مقدار آن را به نصف کاهش دهید. نمک دریا روی چیپس سیب زمینی خانگی، سالاد، تخم مرغ، کاسرول و دسر خوشمزه خواهد شد. جایگزینی نمک عادی با نمک دریا یک راه عالی برای کاهش مصرف سدیم در صورت مصرف متعادل است و همچنین به دلیل اندازه کریستالی بزرگ تر، طعم بهتری خواهید داشت.

 

2. Himalayan Pink Salt یا نمک صورتی هیمالیا

چرا نمک هیمالیا صورتی است؟ محتوای غنی آهن باعث می شود نمک هیمالیا صورتی رنگ شود. این نوع نمک از بسترهای دریایی قرن که در کوه های هیمالیا واقع شده تهیه می شود. برخی از منابع، مانند تولید کنندگان نمک، ادعا می کنند که این نمک حاوی 84 ماده معدنی کمیاب بدن است. با این حال، دانشگاه مک گیل نشان می دهد که چنین ادعاهایی اغراق آمیز است، که میزان کلرید سدیم در نمک هیمالیا به 95-97 ٪ نزدیک است و کمتر از 5 ٪ حاوی مواد معدنی کمیاب است. میزان کلرید سدیم از نمک دریا پایین تر است، به این معنی که مقدار مواد معدنی مورد نیاز بدن بیشتر است. این مواد معدنی کمیاب شامل سولفات، منیزیم، کلسیم، پتاسیم، بی کربنات، برمید، بورات، استرانسیوم و فلوراید است.
نمک صورتی هیمالیا بسیار بیشتر از یک نمک خوراکی معمولی است. اگر می ‌خواهید مصرف سدیم خود را کاهش دهید، نمک هیمالیا جایگزینی است که می توانید روی آن حساب کنید، زیرا می ‌توانید از مقدار بیشتری برای ایجاد طعم نمک مشابه استفاده کنید. بسیاری از مردم همچنین از درخشش زیبای یک آباژور نمک صورتی نیز لذت می برند و این نمک در بسیاری از دستورالعمل های زیبایی مانند اسکراب ها کاربرد دارد. نمک هیمالیا در کنار محبوبیت آن، کاملاً مقرون به صرفه نیز است.

 

3. Grey Salt / Celtic Sea Salt یا نمک خاکستری

نمک خاکستری به نمک دریایی سلتیک نیز معروف است. نمک خاکستری رنگ خود را از خاک رس از جایی که برداشت می شود به دست می آورد. در استان بریتانی واقع در کشور فرانسه، ماسه و خاک رس طبیعی، بلورهای غنی از مواد معدنی را تشکیل می دهند که کاملا مرطوب هستند. این کریستال ها به صورت دستی تراشیده می شوند و رطوبت طبیعی خود را حفظ می کنند، اما این مورد منجر به ایجاد هزینه بالاتر نیز می شود. این نوع نمک یک افزودنی خوشمزه به چیپس، سالاد و سوپ خانگی است.
برخی افراد ادعا می کنند که مزایای نمک دریایی سلتیک شامل خواص قلیایی و متعادل کننده الکترولیت است، در حالی که ایندیپندنت گزارش می دهد که نمک خاکستری به طور بالقوه می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. البته تحقیقات کمی در مورد مزایای این نمک خاص در دسترس است. با این حال، بر اساس مطالعه ‌ای که در سال 2016 در Food and Nutritional Research منتشر شده است، در مقایسه با نمک تصفیه ‌شده در موش‌ ها فشار خون کمتری را ایجاد می ‌کند. نمک دریایی سلتیک علاوه بر اینکه منبع قابل توجهی از سدیم است، حاوی 24 میلی گرم آهن نیز می شود. نکته نگران کننده دیگر آلودگی میکروپلاستیک اقیانوس ها است زیرا برخی از نمک های دریایی تجاری در گذشته به عنوان آلوده به میکروپلاستیک ها گزارش شده اند.

 

4. Fleur de sel یا گل نمک

گل نمک پس از آماده شدن غذا، بافت و طعم غنی تری به آن اضافه می کند. Fleur de sel از همان محلی استخراج می شود که نمک دریایی سلتیک را برداشت می کنند. با این حال، به ازای هر 40 کیلوگرم نمک دریایی سلتیک، 1.5 کیلوگرم گل نمک برداشت می شود. اگرچه این نوع نمک بسیار گران است، اما به بسیاری از غذاها رنگ ظریفی اضافه می کند و از گذشته با عنوان نمک پادشاهان و ملکه ها شناخته می شود.

 

5. Black Lava Salt / Black Salt یا نمک گدازه سیاه

نمک گدازه سیاه نیز اغلب به عنوان نمک تکمیل کننده استفاده می شود. این گیاه از هاوایی سرچشمه می گیرد و به دلیل داشتن ذغال فعال آتشفشانی، رنگ سیاهی به خود می گیرد. نمک سیاه دیگری از منطقه هیمالیا می آید. از این نوع نمک در منطقه هیمالیا نیز یافت می شود. این نوع نمک را با نام ‌های دیگر از جمله کالا نمک، نمک هندی یا نمک سیاه هیمالیا نیز می شناسند. نمک سیاه هاوایی معمولا قهوه ای و سیاه است، در حالی که نمک سیاه هیمالیا مشابه یک گل رز غبارآلوده دیده می شود. نمک های سیاه را می توانید به رنگ بنفش نیز پیدا کنید.

برخی متخصصان تغذیه سنتی ادعا می کنند که نمک سیاه کمک بزرگی به هضم غذا می کند. بر اساس یک تحلیل علمی در سال 2020 که در Science of the Total Environment منتشر شده است، نمک سیاه هیمالیا حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کند. محققان همچنین خاطرنشان کردند که نمک سیاه حاوی نمک کمتری نسبت به نمک دریا و نمک صورتی هیمالیا است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که نمک سیاه نسبت به نمک دریا و نمک صورتی هیمالیا حاوی نمک کمتری است. همچنین حاوی کلسیم، منیزیم و آهن است. این نمک‌ های سیاه طعمی خاکی و مطبوع به عنوان نمک تکمیلی می‌ دهند.

 

6. Red Salt یا نمک قرمز

نمک قرمز به نمک قرمز هاوایی یا نمک آلیا نیز معروف است که نام و رنگ خود را از یک خاک رس آتشفشانی هاوایی به نام آلئا گرفته است. هنگامی که آب تبخیر می شود، نمک در حوضچه های جزر و مدی قرار می گیرد که در آنجا با خاک رس مخلوط می شود و پس از برداشت منجر به این نمک قرمز می شود. طبق تحقیقات نمک قرمز حاوی بالاترین مقدار مواد معدنی کمیاب نسبت به سایر نمک ها به ویژه غنی از آهن است.

 

7. Persian Blue Salt نمک آبی ایرانی

یک نمک فشرده شده بسیار محکم را تصور کنید که نور را کاملاً متفاوت می شکند و یک رنگ آبی جذاب تولید می کند. این نمک آبی ایرانی است که از یک دریاچه نمک باستانی در ایران استخراج می شود. تمام این جزئیات زیبا به عنوان یکی از نادرترین نمک های جهان عرضه می شود. فواید نمک آبی ایرانی شامل مواد معدنی معمولی و مقدار غنی ‌تر پتاسیم است. اگرچه سنگ نمک است، اما در پایان طعم کمی شیرین نیز دارد.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که نمک آبی هر چه ریزتر شود رنگ خود را از دست می دهد و به رنگ سفید متمایل می شود. نمک آبی به عنوان یک نمک تکمیل کننده خوب عمل می کند اما برای افزودن طعم به سبزیجات پخته شده و گوشت سفید ایده آل است.

 

آیا مصرف هر روز نمک خوب است؟

جواب قطعا بله است. بدن شما به نمک نیاز دارد، اما به دلایل سلامتی باید آن را به حدود یک قاشق چای خوری محدود کنید. البته سطح سدیم ممکن است در هر نوع نمک متفاوت باشد. به گفته بخش سلامت هاروارد، بدن شما از نمک برای حفظ فشار خون ثابت، تعادل مایعات در خون و پرورش عملکرد عصب و ماهیچه استفاده می کند. دستورالعمل های غذایی FDA برای آمریکایی ها توصیه می کند که سدیم را به تقریباً یک قاشق چای خوری نمک خوراکی در روز یا به طور کلی 2300 میلی گرم سدیم محدود کنید. به طور متوسط، آمریکایی ها حدود 3400 میلی گرم در روز مصرف می کنند. برای راهنمایی در مورد میزان محتوای سدیم به برچسب جدول تغذیه ای و لیست مواد موجود در محصولات نمک طبیعی توجه کنید.

 

آیا استفاده از نمک های طبیعی بهتر از نمک های تسویه شده است؟

بسیاری از مردم نمک های طبیعی و درشت را برای طعم بیشتر و سدیم کمتر ترجیح می دهند. مدیریت آن می تواند آسان تر باشد و همانطور که دیدیم برخی از نمک های طبیعی حاوی مقادیر بیشتری از مواد معدنی هستند. استفاده از نمک های کمتر فرآوری شده و طبیعی تر ممکن است به مهار مصرف اضافی سدیم کمک کند. نمک تسویه شده اغلب یددار است و سدیم به غذاهای کنسرو شده اضافه می کند. 40 درصد از سدیم دریافتی شما را می توان با پیتزا، ساندویچ های فست فودی، تنقلات خوش طعم و غذاهای پاستایی مرتبط دانست.

 

نکات مهم برای حفظ سطح سدیم در محدوده سالم:

  • به درصد ارزش روزانه سدیم (DV) روی برچسب اطلاعات تغذیه توجه کنید. مصرف سدیم خود را در هر روز زیر 100 درصد نگهدارید.
  • برای کمک به تخمین تعداد سدیم از ماشین حساب های تغذیه ای استفاده کنید.
  • سبزیجات کنسرو شده را بشویید و اگر از کنسرو ماهی استفاده می کنید روغن آن را کامل بگیرید.
  • میان وعده های بسته بندی شده کم سدیم یا بدون سدیم را انتخاب کنید.
  • از چاشنی های جایگزین نمک در اوایل فرآیند پخت و پز استفاده کنید تا عطر و طعم بهتری نیز به غذا بدهید.
  • از نمک های طبیعی، مانند نمک های ذکر شده در بالا، به عنوان نمک تکمیلی استفاده کنید، اما درصد کمتری نسبت به دستور غذا اضافه کنید، در غیر این صورت، خطر نمک زدن بیش از حد غذا را دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *