بلاگ

مهم ترین خواص دلنمک کدامند؟

در تحقیقات علوم پزشکی نوین و همچنین در طب سنتی دل نمک جایگاه ویژه‌ ای برای سلامتی بدن دارد و برخلاف گذشته که معتقد بودند مصرف نمک مضر است به این باور رسیده اند که حتی در صورت عدم مصرف این ماده امکان دارد سلامت بدن انسان به خطر بیفتد.

1. درمان بیماری غلبه بلغم و درمان چاقی با دلنمک

طبق گفته‌ های طب سنتی در بدن انسان ها چهار نوع خلط و طبع وجود دارد که وظیفه تعادل بدن را عهده‌ دارند. اگر هر کدام از این خلط ها بر اخلاط دیگر غلبه کند، شکل اندام از حالت طبیعی خارج خواهد شد؛ برای مثال یکی از خلط‌ ها که همان بلغم است اگر در بدن بیشتر شود با غلبه آن رو به ‌رو می شویم؛ رطوبت و سردی در بدن بیشتر شده و حجم بدن افزایش می‌ یابد. این خلط سنگین که مزاج سرد و مرطوب دارد موجب چاقی بخصوصی در ناحیه شکم و بالاتنه می‌ گردد. حال چگونه ممکن است دلنمک برای حل این مشکل به ما کمک کند. از آنجا که حدود 70 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده و از طرفی مصرف روزانه نمک تصفیه شده باعث جذب آب بیشتری در بدن می‌ شود.

چون نمک معمولی شوری کمتری نسبت به دلنمک دارد لذا اگر در مصرف روزانه نمک بیشتری مصرف شود، با جذب آب بیشتر در بدن موجب چاق شدن بیشتر فرد می‌ شود. به همین دلیل اکثر پزشکان تغذیه دلنمک را برای کمک به درمان چاقی تجویز می‌ کنند.

دو علت تاثیر دلنمک برای لاغری:

طبع دلنمک بسیار گرم و خشک است. از طرفی هم به دلیل طبیعی بودن و درجه شوری بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد و موجب استفاده کمتری از نمک در غذا می شود. این دو عامل بسیار مهم در دلنمک باعث لاغری بدن می‌ شود.

2. حفظ تعادل اخلاط در بدن

دلنمک به علت برخورداری از املاح طبیعی بالا و همچنین به دلیل طبع گرم و خشک بهترین نمک و چاشنی برای طبخ غذاهایی با طبع سرد و مرطوب مثل برنج و ماهی و مرغ و… است. با مصرف روزانه این نمک معدنی در کنار غذاهای سرد به حفظ تعادل بدن خود کمک کنید.

3. کاهش علائم بیماری ‌های تنفسی و مسکن برونشیت

دلنمک باعث از بین رفتن یون‌ های مضر(مثبت) که در هوا وجود دارد می شود که در نهایت این امر باعث تنفسی آرام و راحت برای فرد می‌ گردد. بنابراین امروزه در علم پزشکی نوین مواد تشکیل دهنده دلنمک را در داروهای افرادی که مشکلات تنفسی دارند به کار می‌ برند.

4. تقویت و بهبود عملکرد روده

اگر از دلنمک را روزانه در رژیم غذایی استفاده کنیم به تقویت عملکرد روده کمک شایانی می کند و اسیدیته را در شیره دستگاه گوارش کاهش می ‌دهد.

5. کمک به درمان بی ‌اشتهایی و کم اشتهایی

دلنمک تاثیر بسیاری برای کمک به هضم غذا دارد و برای درمان بی اشتهایی مصرف روزانه این نمک به جای نمک یددار معمولی توصیه می شود.

6. کاهش استرس و انرژی منفی در محیط کار و خانه

در محیط کار و خانه، آباژورها و وسایل تزیینی ساخته شده از سنگ دلنمک چشم هر رهگذری را به خود جلب می ‌کنند. همچنین با عطر و بوی که در همه جا پخش می ‌کند باعث کاهش استرس می‌ شود.

7. رفع گرفتگی عضلات بدن و درمان اسپاسم عضلانی

عدم تعادل در میزان نمک موجود و الکترولیت‌ های بدن باعث گرفتگی عضلات خواهد شد. الکترولیت‌ ها مواد معدنی اساسی هستند که بدن همواره برای عملکرد مناسب عصب و ماهیچه‌ ها به آنها نیاز دارد. از آنجایی که دلنمک دارای الکترولیت‌ های متعدد زیادی است به تسکین گرفتگی و درد عضلات کمک بسیاری می ‌کند.

8. درمان تیروئید پر کار

مصرف دائم و متعادل دلنمک در رژیم غذایی از ابتلا به تیرویید پرکار جلوگیری خواهد کرد.

9. کاهش عوارض دیابت

دلنمک با کمک به حفظ مقدار مناسب قند بدن می تواند نیاز به انسولین را کاهش دهد.

10. تقویت دستگاه گوارش

دلنمک می تواند روده را از سموم پاکسازی کند و باعث رفع بی اشتهایی شود و همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای رفع مشکلاتی مانند یبوست، سوزش معده، نفخ، معده درد استفاده شود و به خاطر داشتن املاح معدنی و ویتامین‌ ها به هضم راحت غذا کمک کرده و حرکات روده را تقویت کند.

11. بدن افزایش عملکرد متابولیسم

دلنمک می تواند با تحریک متابولیسم بدن عملکرد آن را بهبود ببخشد.

12. تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود قابل توجه ویتامین k در دلنمک باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و تقویت استخوان ها می شود و متابولیسم بدن را بالا برده و استخوان ها را از بیماری ها حفظ می کند.

13. درمان گلودرد

ساده ترین درمان خانگی برای رفع گلودرد و سرفه غرغره کردن آب نمک است. این روش با از بین بردن باکتری ها و عفونت های داخل دهان می تواند به بهداشت آن و درمان بیماری ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *